Wikipedia+Polen?



Detta är bilden man möts av på Wikipedias startsida. En slags topplista över hur många artiklar det finns på varje språk.



Föga förvånande så ligger engelskan i topp. Den är faktiskt helt outstandig jämte sina övriga konkurrenter. Närmast efter kommer tyskan, vilket är förståeligt. Tyskland är stort. Franskan och italienskan behöver ju också rätt många artiklar, eftersom ingen i dessa två länder förstår engelska.
Denna "Pyccknñ" vågar jag inte riktigt uttala mig om, men min gissning går till ryskan. Och jag menar, världens största land, klart dom ska kvala in på topp-10.  På femteplatsen finner vi något utav dom sneögda länderna. Japanska eller kinesiska. Jag gissa på kinesiskan, det känns som att en miljard människor bör kunna mäkta med 565 tusen artiklar.
Spanskan finns det inte mycket att säga om. Inte heller portugisiskan, annat än att dom leder med 14 tusen artiklar före storebror Spanien. Nederländerna imponerar med 521 tusen artiklar. Mycket handlar nog om coffeeshops, prostitution och Heineken.

Nu till det som fick mig att vilja skriva detta inlägg: Polen. Polen har 582 tusen artiklar. Mer än Kina. Mer än Ryssland. Mer än Nederländerna, Italien, Spanien och Portugal. Dom har fjärde mest artiklar i världen.
Misstaget man kan göra är ju att tro att Polen är ett bildat land, fyllt till bredden med intelligens. Man kan tro att om 5 år så kommer samtliga Nobel-pristagare vara idel polacker.
Det måste vara något fel. Jag menar, finns det ens skolor i Polen? Högstatus-yrke är väl att få åka till Sverige och snickra på 5-miljonersvillor i 2 år?

Så, där fick ni lite trevliga fördomar också.


//Thim

Kommentarer
Postat av: Elle

men kan ni uppdatera snart eller!? :S

2009-03-05 @ 18:48:45
URL: http://elle91.blogg.se/
Postat av: pt

jag blir ledsen i ögat när ni inte uppdaterar :(

2009-03-05 @ 19:15:00
Postat av: Nikki

sug av mig thim. jag vet att du bara försöker såra just mig

2009-03-05 @ 23:03:55
URL: http://jessnnikki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0