Gamla släktingar


Idag har jag gjort en intressant upptäckt.

Jag satt och sökte på spännande saker på Wikipedia, och plötsligt upptäckte jag följande:

"Tord Benner född Tord Axel Ingvar Benner 16 juni 1907 i Västerås död 8 maj 1976 i Stockholm svensk kompositör och musikarrangör"


Och:


"Fripistol, 50 m

1 Huelet Benner, USA

2 Angel de León, Spanien

3 Ambrus Balogh, Ungern"


Nu ska jag förklara. Den första, Tord Benner, lär ha varit ett musikalsikt geni.

Det andra är resultaten från OS 1952 i skytte. Närmare bestämt 50 meter fripistol. Som ni ser vann en Benner där.

Jag misstänker nu att jag är släkt med båda. Den första, alltså svensken Tord, levde ju till och med i Stockholm. Om jag vore släkt med honom så skulle det dessutom förklara min musikaliska ådra, som gett mig MVG i musik och som jag inte vet vem som gett mig. Det är ju solklart. Vi är med största sannolikhet släkt.

Den andra, amerikanen, blir svårare att hitta någon koppling till... jag är ju, vad jag vet, inte från USA och jag har ingen aning om jag är någon vidare bra skytt.

DOCK vet jag att jag är en jävel på "skeet herrar" på mitt "Athens 2004" på playstation 2. Det är ett OS-spel och just skeet, som är skytte, är jag alltså otroligt bra på. Thim kan styrka det. Vi har nämligen suttit många långa och trevliga kvällar och spelat dedär spelet.


Okej. Jag har, bortsett från min instinktiva känsla, inga direkta källor till att vi verkligen är släkt. Men kom igen. Hur vanligt är efternamnet Benner liksom? Det hade varit en annan sak om jag nu hetat t.ex. Svensson...

Jag tror jag ska börja släktforska för att få svar.


//Benner


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0