Vit månad och världens bästa lärare

Bara så ni läsare vet så HAR jag en vit månad (Till skillnad mot Thim som inte riktgit kan ta sig i kragen). Den har pågått i snart en vecka och jag är nöjd.

När jag berättade för mamma i söndags att jag startat den vita månaden fick jag ett kraftigt hånskratt rakt i ansiktet. Det känns bra att ha hennes fulla stöd.


Idag hade jag utvecklingssamtal. Det var intressant. Min mentor, Bengt, föreslog en liten förbättring i psykologin och juridiken och en allmän uppryckning de sista veckorna på terminen. Han föreslog dessutom att jag skulle ta ett snack med den gode (läs onde) svenskläraren Christina Funke. Både han och jag vet att jag bör sikta på höga betyg i svenska, men då 99% av undervisningen består av att skriva prov om diverse litterära individer får jag inte möjligheten att glänsa.

Bengt är en otroligt bra lärare. Han förtjänar bättre än Tumba Gymnasium.


Igår vid matbordet utbröt en häftig debatt angående skolans betydelse i samhället. Jag hävdade att skolan i högre årskurser finns till av en enda anledning, nämligen i syfte att sortera. De som har ork och begåvning får åtnjuta saftiga betyg och kan därför söka vidare till vad de vill, medan de med mindre ork och/eller begåvning sorteras bort från toppjobben och får ta de som blir över.

Familjen höll inte med. De tyckte att skolan fanns till för att lära sig.

Visst, i lägre ålder handlar det väl om att lära sig, men så fort betygen träder in i bilden är det till 100% en sortering.

Bengt gav mig medhåll angående den teorin under utvecklingssamtalet. Som sagt, Bengt är en otroligt bra lärare.


Ikväll väntar en lugn hemmakväll. Som sagt, vit månad! Hur länge tror ni det håller?

//Benner


Kommentarer
Postat av: David

Ja stödjer inte din vita månad för fem öre!!
Jag tror total upphörighet av alkohol är dåligt när man väl sätter igång igen. man bör därför supa regelbundet ofta. 1-2 gånger i veckan är lagom å inte uppehåll i mer än en helg!

2007-11-09 @ 19:09:57
Postat av: Thim

"en liten förbättring i psykologin och juridiken".
Lugn nu, har vi psykologi?
btw, bra jobbat med den vita månaden.. ;)

2007-11-10 @ 12:25:08
Postat av: Benner

Oj... menade självklart filisofi. haha
Jag blandar alltid ihop dessa. Psykologin kommer ju nästa termin, och det är faktiskt en av mina bästa ämnen!

2007-11-10 @ 16:19:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0