Tandläkarbesök


Idag var jag hos tandläkaren för sista gången som gratisbesökare. Med tanke på mitt godis- och läskförbrukande den senaste tiden och med tanke på mina tandsmärtor runt om i munnen så förväntade jag mig inte direkt några felfria resultat... Det var därför med ytterst tunga steg som jag stegade in på tandläkarmottagningen och plågsamt drog på mig de blå platsskydden över fossingarna.


Fem minuter senare hade röntgenbilderna avslöjat att mina tänder var i perfekt skick och att jag inte hade något att oroa mig för. Jag köpte det inte helt och hållet... Jag tror nämligen att fläckarna i tänderna på röntgenbilderna var hål och inte "tidigare lagningar" som hon förklarade. Hennes plan är ju självklart att jag ska komma tillbaka om ett år och hon ska kunna säga: "nämen oj! Nu har du fått fem stycken hål", varpå hon ger mig en fet nota för allt lagande.

Mina teorier förstärktes ytterligare när hon försökte tvinga på mig en tid nästa år. "Vi fixar en tid åt dig så du kan komma hit, de är bra att hålla koll"

Jag avvaktade med att svara. Därefter kom det in ännu en tandläkare som hissade ner mig till liggställning och tog fram den där fruktade metallpinnen och började gräva efter tandsten.

Jag tror dom försökte köra någon form av "elak och snäll polis" för att få mig att gå med på att återkomma om ett år. Efter att den elaka tandstenstandläkaren näst intill slitit ut min underkäke hissade hon upp stolen till sittställning igen och den snälla tandläkaren som tagit röntgenbilderna frågade snällt om jag nu inte ville komma tillbaka nästa år i alla fall. Med blod i halva munnen nickade jag och kostade på mig ett litet, litet sammanbitet leende.

"Då kan vi ta bort mer tandsten också" sa tandstenstandläkaren glatt som om det vore något positivt.

"He he. Jippi, jag kan knappt bärga mig" sa jag ironiskt och gick mot dörren.


Det mest intressanta som hände med detta besök kommer nu. Jag fick nämligen en hel påse med grejer av de två tandläkarna. En massa olika varianter på tandtråd, tandborstar, någon tandskrämvariant osv. Fan, när man var liten fick man ju knappt ett bokmärke liksom!

Jag ser nu att det finns fyra tänkbara alternativ till deras beteende.

1. Tandläkarna har blivit mer generösa och delar nu ut prylar till både höger och vänster.

2. Jag var ovanligt duktig och medgörlig som patient och förtjänade därmed alla dessa produkter.

3. Det är en slags muta för att få mig att komma tillbaka även nästa gång.

4. Min mun har blivit en så ogästvänlig plats att de två tandläkarna kände ett behov av att ge mig alla dessa produkter, eftersom de misstänkte att jag inte bortstat tänderna på flera år.


Jag måste säga att jag tycker alternativ 2 eller 3 låter mest vettiga.


//Benner


Kommentarer
Postat av: Thim

jag tror nog ingen har avverkat så många tandläkar besök som mig, så jag vet en del.. Jag är otroligt duktig hos tandläkaren, men jag får aldrig nånting.
Och mig har dom aldrig försökt muta heller.. Så det står mellan alternativ 1 och 4, om man tänker lite logiskt. Och med tanke på mängden av sakerna och den stora variationen så måste jag nog säga att de är din ruttnande munhåla som är anledningen

2008-02-19 @ 17:12:23
URL: http://thimbenner.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag som trodde ni var polare......

2008-02-19 @ 19:52:54
Postat av: Sofie

vad har hänt?! har ni gått och dött eller :(

2008-02-21 @ 15:07:20
Postat av: Robin

Ja nu när vi iaf ser att dina tänder är i perfekt skick. Känns det som att detta är ett bra tillfälle att höja priset på " soda colan "

2008-02-21 @ 21:49:23
URL: http://robinochrobert.blogg.se
Postat av: Benner

Okänd avsändare. Vilka? jag och Thim?
Nej nej, vi hatar varandra och umgås enbart för att vi är släkt.

Sofie. Nej, vi har bara sovit :)

haha Robin. jag har inte sett till soda-colan på flera veckor. Verkar som du gått i konkurs. Det kan ju bero på dina onaturligt höga priser...

2008-02-21 @ 22:31:25
URL: http://thimbenner.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0