Torsdagslistan

1. Snöblandat regn. Jag har inget emot själva fenomenet, dock begreppet.

Från början funderade jag nämligen på om det fanns ett engelsk begrepp för detta men jag kunde inte komma på vad det skulle kunna vara. Snow-blended rain liksom?

Jag kände att jag behövde ett engelskt begrepp för det. Om någon från ett engelsktalande land skulle ringa mig och fråga hur vädret var här i Sverige, så skulle jag liksom vilja kunna säga att det var snöblandat regn utan att behöva dra värsta förklaringen.

Nu tror jag inte att någon från ett engelsktalande land kommer ringa mig helt random och fråga efter vädret, men ändå. Jag vill vara förberedd om det nu skulle hända.

Jag frågade därför experten på engelska i mitt umgänge, nämligen Thim. Thim tänkte efter ett tag, grävde djupt i bakhuvudet och sa sedan att det engelska begreppet för snöblandat regn var "sleet". Kort och gott.

Min irritation har nu därför bytt karaktär. Den tog en helomvändning.

Jag är nu inte längre irriterad på att det inte finns något ord för snöblandat regn på engelska, eftersom det uppenbarligen finns. Jag är istället irriterad på att engelskan har ett mycket bättre ord för det hela!

Ett kort, enkelt ord som beskriver hela fenomenet. Fem små bokstäver.

Själva har vi ett långt jävla begrepp som innefattar två substantiv och ett verb. Det, det irriterar mig.



2. Dåliga varningstexter på uppblåsbara klätterväggar.

Jag måste faktiskt relatera till en grej i det senaste inlägget, rörande klätterväggen.

Jag gick nämligen förbi den och kollade ett tag efter att jag lyft ner ungen. Då såg jag en lapp.

På lappen stod det med liten text att barn inte fick klättra utan uppsyn från en vuxen. Texten var dessutom på engelska...

Som att det inte vore nog med att texten var liten och på engelska, så satt den högst upp på klätterväggen! Inget normalstort barn skulle kunna uppfatta den från marken.

Lägg där till att dom flesta barn som vistas runt den där klätterväggen inte ens är läskunniga...

Detta tycker jag är under all kritik. Den lilla grabben som oskyldigt gav sig upp på väggen hade ju ingen aning om att han inom kort skulle sväva i "livsfara"!



3. Fotbollsklubbar som vill ha Magnus Hedman.


Seriöst, är Magnus Hedman någon slags vikarie i engelsk fotboll?

Jag tror att det är ett skämt varje gång. Att dom liksom vill driva lite med honom. Jag menar, han var ju inte ens bra under den tiden då han var aktiv?

"Jag behöver minst två veckors träning". Ha! Minst två veckors träning... Som att City förväntade sig något annat. Att dom trodde att han var fit for fight direkt. Att dom förväntade sig att han skulle ta första bästa plan till Manchester, ta på sig målvaktshandskarna igen och debutera redan i övermorgon mot Arsenal.

Och två veckor... Killen skulle ju behöva ett års intensivträning för att ens få fundera på en comeback i allsvenskan...

Vad är det egentligen för fel på engelska fotbollsklubbar?

Kanske är det dags att damma av Ravelli igen också? Hur mycket tid skulle han behöva för att vara redo? Tre veckor?


//Benner


Kommentarer
Postat av: Tash

Snöblandat regn är ju i princip samma sak som slask, vilket är rätt likt sleet.. :)

2008-11-24 @ 10:38:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0